Vi startede vores forberedelser til friluftdagen, med at
finde en biotop. Her fik vi snakket om hvad det var vi gerne ville, når vi har
ture til vores biotop. Vi blev enige om at vi gerne vil helt ud i naturen, hvor
vi ikke kunne se tegn på by eller landbrug. Vi valgte derfor skoven ved
ravnholdt, hvor de har en bålplads ved Vestersøen. Nogle fra gruppen har været
her før og ved nogenlunde hvordan naturen er.
Da vi havde fundet vores biotop, begyndte vi at snakke om de
forskellige aktiviteter, vi godt kunne tænke os at lave på vores friluftdag.
Aktiviteter vi snakkede om:
- Kigge på naturen i området
- Undersøge dyr i vandet
- Fiske
- Bål mad
- Søge efter dyrespor
- Lave fiskestænger
Vi har ikke lagt os fast på hvilke aktiviteter, vi skal lave på
friluftdagen, da vi er nysgerrige på hvad der er af muligheder i naturområdet.
Vi vil lave vores egen frokost, som vi vil lave over bål, på det bål sted der
er.
Primitive forhold: Vi har valgt et område hvor der
ikke er toiletter eller andre faciliteter, det har vi gjort for at vi afprøver
at, leve en dag så primitivt så muligt. Vi vil selv lave vores mad over bål.
Når der ikke er nogle faciliteter skal vi huske at have de ting med som er
nødvendige til en hel dag f.eks. vand og service.
Vi afprøver os selv i forhold til at være i nuet og bruge vores mobil mindst muligt.
Vi afprøver os selv i forhold til at være i nuet og bruge vores mobil mindst muligt.
Pædagogiske tilgange: Vi vil gerne at børn, unge og
voksne har tiden til at opleve og sanse naturen på deres egen måde. Vi vil
gerne følge deres forudsætninger og interesse i naturen og guide dem hvis de
går i stå. Børn, unge og voksne skal i naturen have en god oplevelse og følge
sig trygge, det er derfor vigtigt at vi som personale har styr på naturområdet.
Kompetencer: Vi vil arbejde med udviklingen af
vores kompetence for at planlægge, udfører og evaluere et natur forløb. Vi har
hver i sær brugt naturen i vores arbejde, men vil gerne udvikle denne
kompetence, og det pædagogiske i naturen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar