tirsdag den 22. januar 2019

Bioark bygning på biotopen - Didaktisk relations-model


Indhold:
Børnene skal være med til at bygge en bivuak, vi har en presenning med og noget snor. Børnene skal være kreative i forhold til at finde pinde og andet som de kan bruge til plukker. Børnene skal have lavet en bivuak, som de kan sidde i læ under. De ser en film inden og snakker om hvordan man kan opbygge en bivuak inden de skal i skoven. De skal finde to træer, hvor det er godt at bygge en bivuak og derefter pinde og andet de skal bruge. 


  


Rammefaktorer:
Aktiviteten laves med en 0-2 klasse. Vi har en eftermiddag til rådighed. Vi tager i skoven, som ligger en gå tur væk. Undervejs kan man tale med børnene om hvordan man kan bygge den op. Pædagogen skal have besøgt stedet og vide hvor man evt. kunne sætte en Bivuak op, hvis børnene har brug for guidning. De skal samarbejde for at løse denne opgave.

Mål:
- Børnene kan skabe ly i hjemmet  

- Børnene er fælles om at bygge en bivuak og samarbejder

- Børnene deler deres viden og bruger de forskellige kompetencer gruppen har.

Læreprocessen:
De starter hjemme på skolen med at forberede sig og lærer om en Bivuak. Herefter skal de selv ud og have det i hænderne og prøve at bygge en selv.

Læringforudsætning:
Børnene kender til skoven og har været på tur allerede i børnehaven. Nu skal de gå lidt dybere i skoven og lave nogle aktiviteter i skoven. Det kan være at nogen af børnene har prøvet at slå telt op, som de kan overdrage deres viden til bivuak bygningen.

Vurdering:
Vi dokumentere med billeder og tager billeder af bivuakkerne som børnene har bygget. Børnene virker motiveret og er nysgerrige.

Litteratur:
-                     Natur og miljø i pædagogisk arbejde 3. udgave

Ingen kommentarer:

Send en kommentar