Vi har i gruppe 4 valgt borger gruppen børn i alderen 5-6år. fordi dette kan ramme alle specialiseringer i form af SFP, SSP og DTP. Dette er alders gruppen hvor barnet er på vej i overgangen mellem Børnehave og skole fritid samt kan nogle af børnene i alders gruppen have nogle særlig behov hvor SSP kan komme ind i billedet. vi ser behovene for et dyrehold kan tilgodese ansvarsbevidsthed, styrker barnet rutiner, dyr inviteret til aktivitet samt skabe et fællestredje. situeret læring er også en ting vi har i spil ved dette.
Målene for børnene er dagtilbudsloven §7 stk. 4 og folkeskolelovens §1 stk 3. Vi mener i gruppe 4 at placering af dyret/ dyrene skal ikke være synlig så det muligvis fratager koncentrationen for børnene i anden undervisning men der imod er tilgængeligt for børnene så de kan følge med i dyrets leve vilkår i form af dyrets føde og hvordan det pågældende dyr udvikler sig igennem sin levetid.
Et meget naturligt begreb og indføre er og gøre børnene bevidst omkring fødekæden hvilket dyr eller livsform man sætter øverst i livssyklusen og ud fra dette kan observere, undersøge, kommuniker om dyrene og til dels med dyrene, eksperimenter en smule dog ikke videnskabeligt. varieret forsøgs betingelser f.eks. vokser håret på dyret?, bliver dyret større?, samt at man kan planlægge samt brug af udstyr og redskaber som er relevante for arbejdet med opgaven,
Tegn på læring kan være hvis barnet for en grund viden om det enkelte dyr og derved kan få en større forståelse for dyret samt lære en hånd gmemæng med selve dyret. så barnet ved hvordan man skal håndtere dyret når man holder den, hvad den spiser og meget mere.
Målene for børnene er dagtilbudsloven §7 stk. 4 og folkeskolelovens §1 stk 3. Vi mener i gruppe 4 at placering af dyret/ dyrene skal ikke være synlig så det muligvis fratager koncentrationen for børnene i anden undervisning men der imod er tilgængeligt for børnene så de kan følge med i dyrets leve vilkår i form af dyrets føde og hvordan det pågældende dyr udvikler sig igennem sin levetid.
Et meget naturligt begreb og indføre er og gøre børnene bevidst omkring fødekæden hvilket dyr eller livsform man sætter øverst i livssyklusen og ud fra dette kan observere, undersøge, kommuniker om dyrene og til dels med dyrene, eksperimenter en smule dog ikke videnskabeligt. varieret forsøgs betingelser f.eks. vokser håret på dyret?, bliver dyret større?, samt at man kan planlægge samt brug af udstyr og redskaber som er relevante for arbejdet med opgaven,
Tegn på læring kan være hvis barnet for en grund viden om det enkelte dyr og derved kan få en større forståelse for dyret samt lære en hånd gmemæng med selve dyret. så barnet ved hvordan man skal håndtere dyret når man holder den, hvad den spiser og meget mere.
Mange tak for opgaven. I må meget gerne give den etiketten 'dyrehold' eller 'dyreholdsopgave' ;-) Det bliver spændende at følge jeres skildpaddehold!
SvarSlet