tirsdag den 22. januar 2019

Skattejagt på biotop - didaktisk relations model


Læringsforudsætninger:
Vi vil møde børnene på deres kognitive trin. Vi vil prøve at lave skattejagten ved at knytte til børnenes viden de har, som vi vil styrke gennem aktiviteter, vi vil afprøve i institutionen. Vi vil bruge Vygotskys Nuzo. Ved at kunne lave projektet interessant for børnene og ikke sætte forventningerne for høje. Posterne er taget ud fra allerede lærte ting, at børnene ikke møder de store udfordringer i selve skattejagten. Så vi hele tiden er bevidste, om at vi ikke er for krævende.

Rammefaktorer: 
Vores ramme faktor er vores biotop. Området er en offentlig skov. Med selve projektet går vi ikke imod nogle love eller regler, som indskrænker vores skattejagt. Alle tingene bliver taget med fra biotopen. Vores målgruppe er børn i alderen 5-6 år.





Mål:
Vores mål med projektet er at vi kan forholde os til de pædagogiske læreplaner, vi vil prøve at dække dem alle, med vores skattejagt og deres forskellige opgaver.

Krop og bevægelse:
Vi vil holde skattejagten i skoven. Her bliver børnenes primære sanser stimuleret.
Taktilsansen stimuleres gennem bevægelse i skoven. Her mærker børnene det kuperet underlag af grene, blade, kogler med mere.

Vestibulærsansen stimuleres ved at børnene kan hoppe og trille i skoven.
Kinæstesisansen stimuleres ved at børnene skal orientere sig i skoven ved skattejagten. De får stimuleret musklerne, idet de gå, hoppe og trampe.
Børnene oplever at bruge deres krop som udtryksform, idet vi leger med kroppen. Børnene introduceres til at udforske deres kreativitet. Dette sker gennem leg med blade, grene og andre naturmaterialer. Vi laver skattejagt i skoven, hvor der er fokus på sansestimulering og motorisk udvikling.

Sprogligt:
Vi vil give børnene mulighed for at afprøve deres sproglige kompetencer, hvor posterne er skrevet på en nem måde. Børnene øver sig på at læse og forstå tekster. Ved at børnene bruger deres kommunikative evner til løse opgaverne. Post 3. opfordrer vi børnene til at lave en lyd, her kan vi som pædagog understøtte børnene til at bruge deres stemme.  

Natur og naturfænomener:
Vi bruger ting fra naturen til de kreative aktiviteter. F.eks. mos, kogler, sten, agern med mere. Når vi bruger naturens ting, vi snakker om hvor de kommer fra. Her skal børnene tilegne sig ny viden om naturen. Børnene oplever at naturen kan bruges til at gå på opdagelse i. De kan se og mærke skoven. De skal erfare at skoven er et område med meget stor variation af planteliv.

Socialt:
Børnene skal arbejde godt sammen ved at gå på skattejagt i en gruppe. Vi vil opnå at børnene taler indbyrdes til at løse posterne. Vi vil styrke deres fællesskab, ved at de er fælles om at gennemføre skattejagten. Alle børn kan være med og derfor kan vi fremhæve socialt svage børn og deres styrker. Posternes aktiviteter er planlagt, så de får mulighed for at genoptage legene eller aktiviteten i institutionen og herved skabe sociale relationer.

Kultur:
Børnene oplever der bliver lavet små rollespil med fantasi figurer (der bor trolde i skoven). Børnene laver selv fantasi figurer ud af blandt andet naturens materialer. Børnene introduceres til gamle eller nye historier, som er en del af den danske børnekultur. Vi vil på skattejagten snakke om de økologiske og kulturelle værdier. Når vi går i skoven, vil vi forsøge at indleve os i skovens verden, samle blade og grene, høre fuglene synge og bygge huler.

Indhold:
Aktiviteterne handler om, at børnene skal forholde sig til at løse opgaver sammen som et fællesskab. Skattejagten er planlagt med 5 poster som er fordelt i skoven. Med de forskellige poster vil vi prøve at ramme vores mål. De fem poster i skoven er blandt andet at de skal lave et lille skib og lave en film af at den sejler. Hver gruppe har en IPad med, så de kan filme og tage billeder af det de laver ved posterne.



Vurdering / Evaluering:
Evalueringen foregår både gennem dokumentation, som laves løbende, og med de digitale medier børnene tog med fra deres tur.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar