Læringsforudsætninger:
Vi vil møde børnene på deres kognitive trin. Vi vil prøve at
lave skattejagten ved at knytte til børnenes viden de har, som vi vil styrke
gennem aktiviteter, vi vil afprøve i institutionen. Vi vil bruge Vygotskys
Nuzo. Ved at kunne lave projektet interessant for børnene og ikke sætte
forventningerne for høje. Posterne er taget ud fra allerede lærte ting, at
børnene ikke møder de store udfordringer i selve skattejagten. Så vi hele tiden
er bevidste, om at vi ikke er for krævende.
Rammefaktorer:
Vores ramme faktor er vores biotop. Området er en offentlig
skov. Med selve projektet går vi ikke imod nogle love eller regler, som
indskrænker vores skattejagt. Alle tingene bliver taget med fra biotopen. Vores
målgruppe er børn i alderen 5-6 år.
Mål:
Vores mål med projektet er at vi kan forholde os til de
pædagogiske læreplaner, vi vil prøve at dække dem alle, med vores skattejagt og
deres forskellige opgaver.
Krop og bevægelse:
Vi vil holde skattejagten i skoven. Her bliver børnenes
primære sanser stimuleret.
Taktilsansen stimuleres gennem bevægelse i skoven. Her
mærker børnene det kuperet underlag af grene, blade, kogler med mere.
Vestibulærsansen stimuleres ved at børnene kan hoppe og
trille i skoven.
Kinæstesisansen stimuleres ved at børnene skal orientere sig
i skoven ved skattejagten. De får stimuleret musklerne, idet de gå, hoppe og
trampe.
Børnene oplever at bruge deres krop som udtryksform, idet vi
leger med kroppen. Børnene introduceres til at udforske deres kreativitet.
Dette sker gennem leg med blade, grene og andre naturmaterialer. Vi laver
skattejagt i skoven, hvor der er fokus på sansestimulering og motorisk
udvikling.
Sprogligt:
Vi vil give børnene mulighed for at afprøve deres sproglige
kompetencer, hvor posterne er skrevet på en nem måde. Børnene øver sig på at
læse og forstå tekster. Ved at børnene bruger deres kommunikative evner til
løse opgaverne. Post 3. opfordrer vi børnene til at lave en lyd, her kan vi som
pædagog understøtte børnene til at bruge deres stemme.
Natur og
naturfænomener:
Vi bruger ting fra naturen til de kreative aktiviteter.
F.eks. mos, kogler, sten, agern med mere. Når vi bruger naturens ting, vi
snakker om hvor de kommer fra. Her skal børnene tilegne sig ny viden om naturen.
Børnene oplever at naturen kan bruges til at gå på opdagelse i. De kan se og
mærke skoven. De skal erfare at skoven er et område med meget stor variation af
planteliv.
Socialt:
Børnene skal arbejde godt sammen ved at gå på skattejagt i
en gruppe. Vi vil opnå at børnene taler indbyrdes til at løse posterne. Vi vil styrke
deres fællesskab, ved at de er fælles om at gennemføre skattejagten. Alle børn
kan være med og derfor kan vi fremhæve socialt svage børn og deres styrker. Posternes
aktiviteter er planlagt, så de får mulighed for at genoptage legene eller
aktiviteten i institutionen og herved skabe sociale relationer.
Børnene oplever der bliver lavet små rollespil med fantasi
figurer (der bor trolde i skoven). Børnene laver selv fantasi figurer ud af blandt
andet naturens materialer. Børnene introduceres til gamle eller nye historier,
som er en del af den danske børnekultur. Vi vil på skattejagten snakke om de
økologiske og kulturelle værdier. Når vi går i skoven, vil vi forsøge at
indleve os i skovens verden, samle blade og grene, høre fuglene synge og bygge
huler.
Indhold:
Aktiviteterne handler om, at børnene skal forholde sig til at
løse opgaver sammen som et fællesskab. Skattejagten er planlagt med 5 poster
som er fordelt i skoven. Med de forskellige poster vil vi prøve at ramme vores
mål. De fem poster i skoven er blandt andet at de skal lave et lille skib og
lave en film af at den sejler. Hver gruppe har en IPad med, så de kan filme og
tage billeder af det de laver ved posterne.
Vurdering / Evaluering:
Evalueringen foregår både gennem dokumentation, som laves
løbende, og med de digitale medier børnene tog med fra deres tur.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar