Vi har valgt at holde skidpadder fordi, vores mål med dyrehold var at det kunne give en ro på de børn der har svært ved at sidde stille.
Børnene skal være med til at passe skildpadderne og være med til at finde ud af hvad de har brug for. Dette er aktiviteter der skal ske inden anskaffelse af skildpadderne.
Aktiviteter inden anskaffelse:
- Finde og lærer at søge informationer om skildpadder (bøger,internet, bekendte)
- Tegne eksempler på terariere og tale ud fra tegningerne, hvorfor det lige skal se sådan ud.
- Besøge en skildpadde i dyreforretning eller ved en man kender.
Når man med børne gruppen har forberedt sig, skal man have etableret dyreholdet. Her er det vigtigt at den voksne har styr på hvordan det skal se ud og hvad de skal bruge hvis det er med mindre børn. Er det større børn kan gruppen være med til at skaffe de ting de skal bruge og være med til at eksperimenter med hvilke materialer der skal bruges.
Aktiviteter med skildpadder:
- Finde navne til skildpadderne med lodtrækning
- Finde ud af hvem der foder og gør rent de forskellige dage
- Finde mad til skildpadderne i naturen
- Foder med pincet
Skildpadder vil man kunne følge hele sit skole forløb da de lever længe. Børnene ville kunne have den med gennem sit skoleforløb og finde tryghed i skildpadderne i de svære perioder. Vi har set at jo mere trygge skildpadderne er, jo mere aktive er de. Dette vil børnene kunne følge og observere hvornår skildpadderne har det bedst.
Børnene kan observer hvordan skildpadderne lever, hvordan de spiser, hvordan de svømmer og hvordan de varmer sig under lampen.
Børnene får et ansvar for at foder og kigge til skildpadderne om de trives, dette skal de gøre i fællesskab, da en ikke kan stå med hele ansvaret.
Vi har afprøvet aktiviteterne, ved at passe skildpadderne og mærket hvad det kræver. Det ville godt kunne lade sig gøre i en skoleklasse, men man skal være forberedt og vide hvad man skal som den voksne inden man anskaffer dyrene. Da vi fodrede vores skildpadder med en gubby skete der ikke noget, skildpadderne er vant til at få mad i pille form, så de har ikke spist eller jagtet dem. Her ville børnene kunne observere hvad skildpadden gør og ikke gør.
Når vi ikke har undervisning på studiet, har vi skulle kordinere hvem der foder hvornår. Dette vil også være noget man skulle have børnenes forældre ind over, i hvert fald ved de små børn.
Vores mål med vores dyrehold var, at børnene skulle have noget de kunne finde roen i, få sammenhold om noget i klassen/børne gruppen og blive ansvarsbevidst. Efter vi har haft skidpadderne nogle uger, mener vi at disse tre mål sagtens kan opfyldes ved at holde skildpadder.
Pædagogen skal inden hun/han opstarter dyreholdet med børnene have sat sig ind i hvad det kræver at have skildpadder og hvordan tingene bliver skaffet og hvem der skal betale for det. Pædagogen har meget for arbejde og indkøb der skal klares, og dette skal man være forberedt på. Pædagogen skal have tænkt over hvordan den daglige pasning og rengøring skal fordeles på børnene.
Vi har til vores første praksisafprøvning lavet en aktivitet med vores skildpadder, som på de 25 min. rammer mange af de aktiviteter, der sker løbende i vores dyrehold. De skal have noget viden om skidpadder og prøve at foder dem.
Skildpadde aktivitet
Indhold:
Børnene skal have noget viden om
skildpadder og hvordan de lever. Vi vil starte med at fortælle om vores terrarie
og hvorfor det er opbygget som det er. Vi vil høre børnene af hvad de ved om
skildpadder og om de før har prøvet at foder. Børnene skal herefter foder
skildpadderne med en til to piller hver, hvor de kan se hvordan skildpadderne
spiser deres mad. Er der mere tid skal de sidde og tegne hvordan de mener en
skildpadde ser ud og hvordan de er. Når de har tegnet skal de videre til vores
dæmning aktivitet.
Rammefaktorer:
Aktiviteten laves med en gruppe på
4-6 børn. Børnene har nogle særlige behov og kan hurtigt blive ukoncentreret.
Vi har Ca. 25 min. til vores skildpadde aktivitet, som skal foregå i natur
lokalet, hvor terraritet står. Vi skal dele lokalet med en anden gruppe som har
en slange der heller ikke kan rykkes. Vi skal have madet klar og set til skildpadderne
inden vi kan starte aktiviteten.
Mål:
- Børnene
får en større viden om skildpadderne
- De
tør prøve at foder og ser hvordan en skildpadde spiser
- børnene
er interesseret og nysgerrig
Læreprocessen:
Børnene skal først lærer noget om
skildpadder og hører hvordan de lever. Derefter skal børnene foder og helt tæt
på skildpadderne, hvor vi kan snakke om hvad de har hørt og hvad de ser.
Børnene skal derefter tegne deres oplevelser for at vi kan se hvad de ”tænker”
om en skildpadde og hvilke forestillinger de har. Ved denne læreproces bygger
vi stille og roligt mere på deres viden og kan ”samle” børnene op undervejs,
hvis der er noget de er i tvivl om.
Læringforudsætning:
Vi kender ikke til børnenes
læringforudsætninger, og hvad de har lavet i deres skolegang. Vi ved det er en
gruppe der har indlærings vanskeligheder, i forskellige grad, men er fysisk
velfungerende. Vi har taget højde for at børnene har svært ved at koncentrere
sig i længere tid og derfor vil vi hurtigt gå over i noget praksis, hvor
børnene selv for lov til at foder.
Vurdering:
Vi vil efter dagen, evaluere i
gruppen om børnene fik det ud af det som vi havde tænkt og vi vil med billeder
dokumentere hvordan børnene var med i aktiviteten. Aktivitetens længde er meget
kort og vi kan derfor ikke nå at evaluere med børnene.
Fint indlæg - overvej i "pkt. Læreprocessen" at hvis børnene først fodrer bliver de måske mere motiverede for at vide mere om skildpadden, således at oplevelsen danner afsæt for læringen...?
SvarSlet