mandag den 14. januar 2019

Dyrespor på Biotop - didaktisk relations-model


Indhold:
Børnene har inden turen i skoven, arbejdet med de forskellige dyr som bor i skoven. De har snakket om de forskellige spor de efterlader og hvordan deres fodaftryk ser ud. Børnene har lavet deres egne fodaftryk i gips. Turen i skoven skal være en god opdagelses tur, hvor børnene under få rammer har frie tøjler til at undersøge skoven for spor. Den voksne skal være med, motivere og fange børnenes opmærksomhed. Hvis vi finder nogle pote aftryk i skoven, har vi materialer med til at lave nogle aftryk. Det børnene finder af spor, bliver taget med hjem til skolen, for at arbejde videre med sporene.  
Rammefaktorer:
Aktiviteten laves med en 0-2 klasse. Vi har en eftermiddag til rådighed. Vi tager i skoven, som ligger en gå tur væk. Undervejs kan man tale med børnene om hvad vi kan kigge efter. Pædagogen skal have besøgt stedet og vide hvilke dyr der lever i dette område. De arbejder med dyrespor inden de skal i skoven og finde spor og efter skov turen, kigger man på sporene og bearbejder oplevelsen.

Mål:
-       Børnene får en større viden om dyrene i skoven, hvordan de lever, hvad de spiser og hvilke spor de efter lader.
-        Børnene er fælles om at finde sporene og samarbejder
-     Børnene deler deres viden og bruger de forskellige kompetencer gruppen har.



Læreprocessen:
De har på skolen arbejdet med dyr og deres spor. De har også snakket om hvordan deres egne spor ser ud. Dette giver et grundlag for at tage en tur i skoven, for at se på sporene i virkeligheden. I læringprocessen bruger vi flere forskellige læringstile, det gør at flere børn får muligheden for at lærer noget, og bidrage med de kompetencer de har. De arbejder med projektet over længere tid.

Læringforudsætning:
Børnene kender til skoven og har været på tur allerede i børnehaven. Men ved denne aktivitet skal de kigge nemmere på naturen og hvilke dyr der lever ude i skoven. Børnene bliver introduceret til dyrene, på skolen så de har en ide om hvilke dyr, der er i skoven og hvilke spor de efterlader. Børnene har en fornemmelse, af hvad de skal i skoven og hvad de kan finde inden de tager afsted. Pædagogen skal ude i skoven kunne underbygge den viden børnene har i forvejen.

Vurdering:
Vi dokumentere med billeder og tager fundene fra skoven med hjem hvor børnene kan lave en udstilling. Børnene virker motiveret og er nysgerrige.




Litteratur:
-          Natur og miljø i pædagogisk arbejde 3. udgave

Ingen kommentarer:

Send en kommentar