mandag den 28. januar 2019

dyreholds opgave D + E

Skildpadder

Opg. D 
Vi vil arbejde med evaluering hver 14 dag, dette vil vi gøre sammen med børnene. Børnene skal tegne hvad de ser af udvikling eller forandring. dette vil vi snakke om og skrive ned på tavlen. Efter det er skrevet ned hvad børnene, ser af forandring og hvad de har lært i processen, vil pædagogen lave en planche, hvor hun skriver tingene ned på.

Planchen og tegningerne vil blive hængt op i klassen eller i fælles arealet, så forældre, pædagoger og de andre børn kan se hvad klassen arbejder med i forhold til dyreholdet. Børnene får bearbejdet det at have et dyr og det de ser sammen med klassen, men kan samtidig også dele det med sine forældre, fordi de kan se hvad der arbejdes med.
Planchen og tegningerne kan også være en hjælp til det barn, som har svært ved at udtrykke sig. Forældrene kan læse hvad der står og guide barnet i samtalen om dyreholdet, barnets tegning kan også være en hjælp for barnet i samtalen.

Vi vil under forløbet, rette undervisningen mod skildpadder som f.eks. læse bøger om skildpadder/dyr og hvordan man passer et dyr. Vi kan i undervisningen tale om hvad man som menneske har brug for når man skal leve og vokse, og hvad skidpadder har brug for.

Opg. E
Vi har fået en viden om hvor meget det kræver at have skidpadder og hvor meget forberedelse der skal til for at have et dyrehold. Vi har undervejs fundet ud af at planterne ikke er nok til at rense vandet, men at vi også selv skal have vandet ud engang i mellem. Dette vil også i klassen kræve at man får delt opgaverne ud og får organiseret hvordan man får det renset. 

1. Etisk spørgsmål, havde vi med i overvejelserne om vi skulle have en eller to skildpadder, her blev vi enige om at vi skulle have to, for at de havde hinanden og selskab når vi ikke er tilstede. Dette kan man arbejde pædagogisk med, så børnene er med i valget om hvor mange vi skal have og de kan være med til at finde ud af om de har brug for en ven. 

2. Etisk spørgsmål, vi kan arbejde med, er om man skal holde dyr i fange skab eller om de skal leve i det fri. Her kan vi arbejde med de forhold, de har i fangeskab og hvad de har ude i det fri. Er det bedre for dem ude og hvad kan vi gøre for at de har det lige så godt som i det fri. 


Vi fik skildpadderne, da vi mente det kunne give børnene en low arousel, og vandet skulle have en afslappende effekt. Vi har efter at have haft dem nogle uger, erfaret at vandet ikke virker afslappende på alle vores med studerende, men at der er flere forskellige meninger om det. Vi synes at skidpadderne har en god effekt på ens stress niveau, man kan blive fanget af deres rolige måde de bevæger sig på. 
Børnene får en fornemmelse af hvad det kræver at have et dyr og skal passe det. Børnene bliver bevidste om hvordan man passer et levende dyr og de kan observere hvad der sker med dyret hvis det ikke bliver passet ordentligt.
Skildpadder skal have mange ting for at leve godt i fangeskab, fordi de skal have meget varme og både land og vand. 

De gode oplevelser med dyreholdet, var at vi fik vores rensningsanlæg til at virke og terraritet køre som vi først havde tænkt det. Der var mange bump på vejen inden det kørte som det skulle, men da det begyndte at køre, var det er succes oplevelse. 
Skildpadderne er begyndt at falde godt til og de bevæger sig rundt og svømme mere end i starten, det viser at vi har fået lavet det rigtige miljø til dem.  

1 kommentar:

  1. Fint blog indlæg med gode refleksioner og fotos - jeg glæder mig til fremlæggelsen! Et par overvejelser: Er Skildpadder sociale dyr? (måske har I svaret på det i et andet indlæg...) Er der noget man skal tage hensyn ift. hanner og hunner?
    Overvej at eksperimentere med vandet fra pumpen - måske kan den nuværende plasken justeres til en stille rislen..
    Kan / hvordan kan børnenes fornemmelse af hvad et dyrs behov er, hvad betydning for deres ... eksempelvis omverdensforståelse, demokratiske dannelse eller andet...?

    SvarSlet