fredag den 4. januar 2019

Plantehold

Forberedelser

Vi har indsamlet forskellige frø fra køkkenet, naturen og frøposer. Her vil vi se hvilke vi kan få til at spirer. De frø vi har sået er: tomat, græskar, basilikum, radisser, rose, peberfrugt, ærter, knudekål, brombær, 2*chili og æble.
Med disse frø vil vi observere hvilke frø der spirer først, hvilke der vokser hurtigst og hvordan de udvikler sig. Vi vil dokumentere med billeder hver anden dag.
Vi har sået et bygkorn som vi har samlet ude og vi har sået et bygkorn som er høstet og stået i en tæt beholder. Vi har sået dem i plastik krus, hvor vi efterfølgende har sat en pose ud over, så det giver en drivhus effekt. Her kan vi holde øje med hvilket korn der bedst gror i disse omgivelser og udvikler sig.
Vi har i et stort plastik krus, sået tre forskellige frø. Her har vi sat et kaffe filter bag, så vi kan følge med i hvordan, de forskellige frø spirer. Her vil vi også tage billeder løbende, så vi kan følge spiringen.
Vi har sået tre træer som er: Æble, mandarin og egetræ. Dem har vi plantet i nogle større potter, så de har mere plads at gro på. Dette er en process der tager længere tid og vi vil derfor ikke tage billeder så ofte som ved de andre.
Vi vil vande vores frø, når jorden er blevet lidt tør for oven. Vi vil ikke bruge noget gødning til vores frø.   


Pædagogiske overvejelser: 

Ved de små frø, kan børnene få en fornemmelse af hvordan ting gror og være med i hele processen og følge dem. Børnene får en fornemmelse af hvad frøene har brug for, til at gro. Man kan undervejs lave forskellige aktiviteter med børnene:

  • Læring af fotosyntese 
  • Dokumentation
  • Planterne som levende organismer 
  • Plantes opbygning
  • Jord til bord  
Arbejdet med planterne kan give et fælles tredje, hvor gruppen er fælles om aktiviteten. Man skal i gruppen blive enige om hvem der gør hvad, så frøene ikke får for meget/lidt vand. Børnene skal være med i hele processen, hvor de er medbestemmende til hvad der skal plantes og hvordan alle opgaver vedrørende pasning bliver gjort. Pædagogen står for indkøb og planlægning af de forskellige aktiviteter omkring planterne. 

I det store krus kan vi følge spiringen af frøene helt tæt, dette vil give børnene en forståelse for plantens livs cyklus, fra frø til blomst. 

Træerne kan bruges i et længerevarende forløb. Her kan man plante et træ når en gruppe børn starter i f.eks. børnehave, dette træ kan følge dem til de skal i skole og derefter tages med hjem og plante i haven eller plantes på institutionen. Børnene kan nu se hvordan træet udvikler sig med dem selv. Ved denne aktivitet, kan børnene følge træet og dens cyklus i de skiftende årstider. 







Ingen kommentarer:

Send en kommentar