Him og Hippe helhedsmodel
Indhold:
Børnene har inden turen i skoven
snakket i klassen primært omkring hvilken bål teknik der skal anvendes i skoven,
hvor børnene i klassen har fået en kort introduktion til forskellige
bål teknikker primært baseret på pædagogens erfaringer med andre klasser, samt
får visualiseret for børnene med billeder hvordan de forskellige bål teknikker
ser ud. Her ud over er er blevet snakket med børnene omkring hvilket form for
mad der er passende til den enkelte bål teknik. Turen skal også ligge fokus på
at et primitiv livssyn som også kan være attraktivt, samt kan det forbindes med
historier om fortiden hvor dette var en mere normal måde at tilberede mad
overfor børnene. Børnene skal her i skoven sammen med støtte fra pædagogen
tænde og opbygge et bål som er egnet til madlavning over bål her vil det typisk
være et mildt lavet bål da teknikken vil være madlavning med saltdej samt en
suppe.
Aktiviteten laves med en 0-2
klasse. Vi har en eftermiddag til rådighed. Vi tager i skoven, som ligger en gå
tur væk. Pædagogen skal have besøgt stedet forinden og sikre sig
sikkerhedsforanstaltningerne i form at egnet og godkendt bål sted i skoven. Her
efter skal pædagogen også have en vis viden omkring brugen af de enkelte bål
teknikker samt brugen af forskellige fødevare da det også skal være et sundt og
hol digt måltid for børnene.
Der ud over er det påkrævet at
naturens kræfter i forhold til vejret holder tørt.
Mål:
- Børnene
får en større viden omkring bål teknikker samt en viden omkring madlavning og
håndtering af forskellige køkken redskaber. Børnene skal også have en forståelse
for hvad de spiser.
- Børnene
er fælles om at lave maden fra bunden med støtte fra pædagogerne så der bliver
samarbejdet til at nå målet. Børnene
deler deres viden og bruger de forskellige kompetencer gruppen har.
- Børnene
for en bedre viden omkring affald i naturen hvad må/ må ikke smide i naturen
-
Læreprocessen:
Læreprocessen:
De har på skolen arbejdet omkring 5
fingre reglen og andre sundheds foranstaltninger der påkrævet for den målgruppe
vi har med og gøre. Børnene har i samarbejde med pædagogen smagt forskellige
råvare. For at få et bredere kendskab til forskellige råvare som f.eks.
frugter, grøntsager. Her efter vil børnene med støtte fra pædagogen
kategorisere de forskellige råvare ind efter om det er en frugt, grøntsager,
nøder eller lignende. Efter følgende vil pædagogen printe resultaterne ud og
laminere dem hvor de her efter vil blive hængt op i klassen. Her efter vil det
være oplagt og tage i skoven for at lave maden over bål. Under tilberedningen
af suppen for børnene selv lov til at være en del af processen der er i og lave
en suppe her bliver børnene hver i sær sat i gang med en opgave som skal løses
i fællesskab for gruppen. Dette er også med til at styrke barnet egne
kompetence samt ressourcer til at hjælpe i køkkenet der hjemme men der bliver også
sat fokus på børnenes egne kompetencer så alle for samme udbytte af turen. I skoven
omkring madlavningen bliver der sat meget fokus omkring learning by doing.
Læringsforudsætninger:
Læringsforudsætninger:
Børnene har et kendskab til bålstedet
og bliver sat ind i sikkerhedsforanstaltninger omkring det og lave bål i det
fri. Her bliver der sat fokus på at man skal huske og være 100% sikker på at
bålet er slukket når man går der fra samt at man har ryddet op efter sig og
ikke efterlade materialer der kan være skadelige for skoven. Her bliver der
snakket om inden de går i skoven omkring hvilke ting der okay og forlade i
skoven samt hvilke der er mindre godt for skoven. Men aktiviteten i naturen for
børnene er et frirum og der er mere plads til og folde sig ud på i stedet for
et lille skolekøkken på skolen. Dette er vigtigt i forhold til hvordan læringen
bliver taget ind for børnene i det læringsstillene kan variere fra barn til
barn. Her efter skal pædagogen kunne understøtte børnenes i forvejen baggrundsviden
omkring bål teknikker og madlavning.
Vurdering:
Vi dokumentere med billeder og
video fra skoven og efterfølgende for en snak omkring bordet omkring dagen
inden vi går hjem igen. Børnene virker motiveret og nysgerrige på processen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar