torsdag den 24. januar 2019

Madlavning over bål i det fri aktivitet


Him og Hippe helhedsmodel


Indhold:
Børnene har inden turen i skoven snakket i klassen primært omkring hvilken bål teknik der skal anvendes i skoven, hvor børnene i klassen har fået en kort introduktion til forskellige bål teknikker primært baseret på pædagogens erfaringer med andre klasser, samt får visualiseret for børnene med billeder hvordan de forskellige bål teknikker ser ud. Her ud over er er blevet snakket med børnene omkring hvilket form for mad der er passende til den enkelte bål teknik. Turen skal også ligge fokus på at et primitiv livssyn som også kan være attraktivt, samt kan det forbindes med historier om fortiden hvor dette var en mere normal måde at tilberede mad overfor børnene. Børnene skal her i skoven sammen med støtte fra pædagogen tænde og opbygge et bål som er egnet til madlavning over bål her vil det typisk være et mildt lavet bål da teknikken vil være madlavning med saltdej samt en suppe.

















Rammefaktorer:
Aktiviteten laves med en 0-2 klasse. Vi har en eftermiddag til rådighed. Vi tager i skoven, som ligger en gå tur væk. Pædagogen skal have besøgt stedet forinden og sikre sig sikkerhedsforanstaltningerne i form at egnet og godkendt bål sted i skoven. Her efter skal pædagogen også have en vis viden omkring brugen af de enkelte bål teknikker samt brugen af forskellige fødevare da det også skal være et sundt og hol digt måltid for børnene.
Der ud over er det påkrævet at naturens kræfter i forhold til vejret holder tørt.

Mål:
-     Børnene får en større viden omkring bål teknikker samt en viden omkring madlavning og håndtering af forskellige køkken redskaber. Børnene skal også have en forståelse for hvad de spiser.
-     Børnene er fælles om at lave maden fra bunden med støtte fra pædagogerne så der bliver samarbejdet til at nå målet. Børnene deler deres viden og bruger de forskellige kompetencer gruppen har.
-     Børnene for en bedre viden omkring affald i naturen hvad må/ må ikke smide i naturen
-        

      Læreprocessen:
De har på skolen arbejdet omkring 5 fingre reglen og andre sundheds foranstaltninger der påkrævet for den målgruppe vi har med og gøre. Børnene har i samarbejde med pædagogen smagt forskellige råvare. For at få et bredere kendskab til forskellige råvare som f.eks. frugter, grøntsager. Her efter vil børnene med støtte fra pædagogen kategorisere de forskellige råvare ind efter om det er en frugt, grøntsager, nøder eller lignende. Efter følgende vil pædagogen printe resultaterne ud og laminere dem hvor de her efter vil blive hængt op i klassen. Her efter vil det være oplagt og tage i skoven for at lave maden over bål. Under tilberedningen af suppen for børnene selv lov til at være en del af processen der er i og lave en suppe her bliver børnene hver i sær sat i gang med en opgave som skal løses i fællesskab for gruppen. Dette er også med til at styrke barnet egne kompetence samt ressourcer til at hjælpe i køkkenet der hjemme men der bliver også sat fokus på børnenes egne kompetencer så alle for samme udbytte af turen. I skoven omkring madlavningen bliver der sat meget fokus omkring learning by doing.


Læringsforudsætninger:
Børnene har et kendskab til bålstedet og bliver sat ind i sikkerhedsforanstaltninger omkring det og lave bål i det fri. Her bliver der sat fokus på at man skal huske og være 100% sikker på at bålet er slukket når man går der fra samt at man har ryddet op efter sig og ikke efterlade materialer der kan være skadelige for skoven. Her bliver der snakket om inden de går i skoven omkring hvilke ting der okay og forlade i skoven samt hvilke der er mindre godt for skoven. Men aktiviteten i naturen for børnene er et frirum og der er mere plads til og folde sig ud på i stedet for et lille skolekøkken på skolen. Dette er vigtigt i forhold til hvordan læringen bliver taget ind for børnene i det læringsstillene kan variere fra barn til barn. Her efter skal pædagogen kunne understøtte børnenes i forvejen baggrundsviden omkring bål teknikker og madlavning. 

Vurdering:
Vi dokumentere med billeder og video fra skoven og efterfølgende for en snak omkring bordet omkring dagen inden vi går hjem igen. Børnene virker motiveret og nysgerrige på processen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar