mandag den 14. januar 2019

Plantehold didaktisk relationsmodel



Læringforudsætninger:
Vi vil møde børnene på deres kognitive trin. Vi vil prøve at starte projektet ved at knytte til den viden børnene har. Vi vil bruge Vygotskys Nuzo. Ved at kunne lave projektet interessant for børnene og ikke sætte forventningerne for høje. Ved at se fremskridt i børnenes viden om planterne kan vi opbygge flere ting i forløbet. Så vi hele tiden er bevidste om at vi ikke er for krævende.

Rammefaktorer:
Vores ramme faktor er en fiktiv 0. klasse. Vi går ud fra, at have en vindueskarm til rådighed til selve projektet. Med selve projektet, går vi ikke imod nogle love eller regler, som indskrænker vores projekt. Dette ville kun være tilfældet, hvis vi ville dyrke planter som er giftig eller ulovlig at have i Danmark. Projektet udvides senere til udendørsarealet, hvor de planter som bruger mere plads skal plantes.

Mål:
Vores mål med projektet er at vi kan forholde os til de pædagogiske læreplaner, vi vil prøve at dække dem alle, med vores planteholds projekt.

Krop og bevægelse:
Børnene skal være med til at plante frøerne og de skal vande planterne/haven hver eneste dag. Det skal være fin og det grov motoriske arbejde i forløbet. Den finmotoriske del er at plante de små frø og lægge jord på. Det grov motoriske bliver stimuleret gennem det senere arbejde ude i haven. Hver dag skal børnene gå frem og tilbage fra vandhanen og hen til planterne. De skal gå med fyldte vandkander og bliver udfordret motorisk i, ikke at spilde det hele.

Sprogligt:
Vi vil fortælle børnene om planterne og krydderurterne, både når vi planter dem og når
vi vander dem. Vi gentager navnene hver gang vi er sammen om planterne, så børnene kan lære, at der er forskel på dem. Vi håber at børnene tillærer sig nye gloser, ved at vi taler om dem i hele forløbet.

Natur og naturfænomener:
Her skal børnene tilegne sig ny viden om naturen. De kan se og mærke hvilke dyr, der lever i
jorden. De skal lære, at de skal være tålmodige med planterne. De skal erfare at planter giver udbytte, når de får vand, lys og pleje. De skal lære hvornår planternes frugter er modne til at spise og hvordan planterne lugter og smager helt forskelligt. 

Socialt:
Børnene skal arbejde godt sammen om vores planter/have. Vi vil opnå at børnene taler indbyrdes om arbejdet i haven og om planterne. Børnene skal få interesse for haven
og det skal styrke deres fællesskab, ved at se planterne vokser, fordi de passer dem i fællesskab. De børn, der ved meget om haven fortæller glad til dem der ikke ved så meget om det. På den måde får alle børn et ejerskab over haven og det kommer fra dem selv. Tanken er at plantehold/Haven vil styrke børnenes fællesskab ved at plante, passe og høste en have sammen.

Kultur:
Ved anlæggelse af en have, har vi startet en ny kultur i vores klasse. Vi vil give børnene en have, som giver dem en sjov oplevelse, ved at passe planterne. Det skal være noget, som børnene skal passe og de kan høste planterne, fordi de har passet på haven. Vi mener, at vi vil kunne overføre den kultur til
andre områder af børnenes legeområder f.eks. buskene og træerne på legepladsen
og legetøjet inde i børnehaven.





Indhold:
Aktiviteten handler om at børnene kan forholde sig til planterne og se at det er vigtigt at passe på tingene. Aktiviteten skal gå over flere gange indtil høsten. I det tidsrum vil vi prøve at ramme vores mål.
Som allerede nævnt vil vi prøve at opbygge projektet, ved at styrke børnenes viden om planterne og bygge oven på med den nye viden. Ved at følge planterne, vil vi give børnene et syn på planternes livs cyklus og bearbejde den i forløbet af projektet.

Læreprocessen:
Vi vil bruge den assimilations læring i vores projekt, fordi vi vil bygge oven på børnenes viden. Desuden vil vi inddrage børnene i medbestemmelse i projektet, ved at børnene selv vælger hvilke planter, vi skal plante og hvor vi vil plante dem. Det skal styrke børnenes demokratiske værdier. Læringen skal forgå ved at barnet selv tager initiativ i deres læring gennem forløbet. Vi vil starte projektet med mesterlæring, dog hvis projektet er i gang vil vi trække os tilbage, så vi er ved siden af børnene og følger deres oplevelser i deres have.

Vurdering / Evaluering:
Evalueringen foregår både gennem dokumentation, som laves løbende, og ved at afprøve børnenes viden om planterne. Dette bliver lavet efter hvert afsnit af vores projekt, spiring, vækst og høst.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar